Naïm Achahboun uit V6 heeft op 11 april de Jan Kijne-onderzoeksprijs gewonnen voor het onderzoek dat hij deed tijdens PRE University in Leiden.

Het PRE-College is speciaal ontwikkeld voor die leerlingen uit V5/V6 die behoefte hebben aan een wetenschappelijke uitdaging naast hun vwo-opleiding en al willen ervaren wat het betekent om student te zijn. Door middel van begeleiding vanuit de Universiteit Leiden en de eigen school word je uitgedaagd om te ontdekken wat jij leuk vindt en kun je je eigen talenten ontwikkelen.
Bij het sterrenkundeproject van Naïm en Florian Velten (Marnix Gymnasium, Rotterdam) nam de begeleider een gok door de studenten in het academische diepe te gooien voor een veelbelovende pilotstudie. Het bleek een succesvol project waarbij gebruik werd gemaakt van Deep Learning.

De hoeveelheid gegevens die binnenkomt van telescopen is niet meer bij te houden. Daarom trainden Naïm en Florian een computer, en dat is voor het eerst, om beelden van virtuele sterrenstelsels te analyseren met behulp van zelflerende neurale netwerken. De analyses werden vervolgens vergeleken met echte sterrenstelsels. Hun begeleider zegt zelf veel van dit project te hebben geleerd en spreekt over een niveau van gevorderde bachelorstudenten.

Gefeliciteerd Naïm, met deze mooie prijs!