Als leerlingen het reguliere lesprogramma makkelijk doen met goede resultaten en in zijn voor een extra uitdaging, dan zijn er op Hofstad Lyceum allerlei mogelijkheden.

Hofstad Lyceum werkt al jaren samen met de Universiteit Leiden. Dit betekent dat getalenteerde leerlingen uit vwo 5 en 6 kunnen deelnemen aan twee programma’s van deze universiteit: Pre-University College en Pre Classes (voorheen LAPP-Top).
Leerlingen die Pre doen, doorlopen op maandagmiddagen een tweejarig onderwijsprogramma aan de Universiteit Leiden en maken zo kennis met de wereld van de wetenschap. Het programma is zwaar en de toelatingscriteria zijn daarom streng. Toch komen er elk jaar weer leerlingen van Hofstad Lyceum door de selectie. Dit jaar is dat Maaike Grimm (V5). Iskren Radoslavov (V6) startte vorig jaar. Hun Leidse onderzoek is tegelijkertijd hun PWS.
Pre Classes is een korter programma, dat bestaat uit acht modules binnen een vakgebied. Deelnemende V5-leerlingen zijn: Salma el Emrani (Homerus), Quinten Pijpers (psychologie), Wieke de Boer en Jayant Soekhradj (beiden taalwetenschappen).

Daarnaast biedt de TU Delft voor getalenteerde liefhebbers een programma aan: Rania Shehata en Praveen Motiram uit V5 volgen op 22 vrijdagmiddagen de Math & Science Class van deze universiteit. Rick Dullaart en Hüseyin Harmankaya uit V6 deden dat vorig jaar succesvol.

Ook voor onderbouwleerlingen zijn er zogenaamde excellentieprogramma’s. Zo is een groep leerlingen uit vwo 3 vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam bezig met het onderwerp Ons brein en de vrije wil. Zij werken hier op school aan onder begeleiding van student-docenten van de EUR.
Dertien tweedeklassers gaan binnenkort aan de slag met het thema Leadership vanuit JASTIN (Junior Academy of Science, Talents and Innovation).
En ten slotte: brugklasleerlingen, voor wie het gewone lesprogramma niet echt moeilijk is, kunnen lestijd inzetten voor hun Plusproject: een eigen onderzoek met alles wat daarbij komt kijken, begeleid door een docent. Met een presentatie ter afsluiting.

Kortom: allemaal toppers!