Woensdag 20 september zijn de brugklassen van het Gymnasium van Hofstad Lyceum naar het Castellum de Meern afgereisd voor een leuke, leerzame dag over de oude Romeinen. In een reconstructie van een oud legerkamp hebben de leerlingen geleerd over het meest compleet bewaarde Romeinse rivierschip van heel Noordwest-Europa, authentieke Romeinse recepten uitgeprobeerd en als een ware Romeinse soldaat gemarcheerd over het trainingsveld onder leiding van een centurion.

De Romein Cordus heeft de leerlingen bovendien kennis laten maken met allerlei gebruiksvoorwerpen van de Romeinen en laten voelen hoe zwaar de wapens van een Romeinse soldaat eigenlijk waren. De leerlingen hebben geleerd dat het nog lang niet zo makkelijk was om als een Romein te leven, maar ook dat de Romeinen eigenlijk niet zoveel anders waren dan wij!