Een groep V5-leerlingen is momenteel voor een culturele uitwisseling met de Hakuho High School in Yokohama, Japan. Zij verblijven daar in het gastenverblijf van de school, ontmoeten leerlingen en bekijken de stad. De hele week staan er diverse bezoekjes gepland. De belevenissen van de eerste dagen worden hieronder gedeeld in een reisverslag van mw. Troost.

‘Na een lange en slapeloze reis komen we met een stevige jetlag aan in Tokyo. Daar laten we ons natuurlijk niet door tegenhouden. Zondag staan er al meteen twee indrukwekkende tempels en een gigantische Boeddha op het programma. En natuurlijk sushi.

Maandag presenteren we onze school, stad en land aan een grote groep Japanse leerlingen en gaan we kansloos ten onder in een wedstrijd “wie kunnen er in een minuut de meeste boontjes oppakken met eetstokjes”. Maar dat was ook niet helemaal eerlijk: zij waren met z’n tweeën en wij met z’n drieën. Vervolgens op pad met een groep Japanse leerlingen: weer een tempel, het Noodle-museum en naar Chinatown. ’s Avonds is het opvallend vroeg stil.

Dinsdag vroeg op, in de nette kleren want we bezoeken de Nederlandse ambassade voor een presentatie over de Japans-Nederlandse relatie. Maar eerst een tempel en de Tokyo-tower, een replica van de Eiffeltoren in rood-wit met een schitterend uitzicht op Tokyo. Helaas is het wat regenachtig. Hopelijk worden de komende dagen net zo interessant, indrukwekkend en vermoeiend als de afgelopen dagen.

Groeten uit Japan van Nergiz, Lars, Muriël, Bastiaan, Anish, Rogier, Merlijn, Ed, Daphne, Saskia, Tim en Syifa’