Van 11- 16 maart neemt een groep leerlingen uit de VWO-bovenbouw deel aan een internationaal seminar in het Europahaus in Aurich (D). Gedurende de week houden leerlingen uit Nederland, Spanje, Italië en Duitsland zich bezig met het onderwerp vrije meningsuiting en persvrijheid.

Dat deze vrijheden lang niet altijd en overal vanzelfsprekend zijn, weten de leerlingen sinds deze week maar al te goed. De situatie roept nogal wat vragen op over wat dan moet mogen, hoeveel verantwoordelijkheid het met zich meebrengt en op welke manier journalisten en burgers deze vrijheden al dan niet hebben.

De leerlingen discussiëren in internationaal gemengde groepen over het onderwerp en zijn in verschillende creatieve workshops met het thema aan de slag: theater, film, fotografie, muziek, beeldende kunst, gastronomie en social media. Het seminar heeft ook de aandacht van de lokale pers. Hun journalisten zijn enthousiast over de inspanningen en de scherpe vragen van de leerlingen.

Dat er naast deze intensieve werk-/studie-uren ook veel tijd is voor culturele uitwisseling en plezier spreekt voor zich. Zo wordt er ook veel geleerd van en met elkaar. De tolerantie groeit en nieuwe vriendschappen worden gesloten.

Het nuttige en het aangename worden kortom op een fantastische manier gecombineerd!