In de projectweek hebben de leerlingen uit de brugklas een bezoek gebracht aan het Kinderboekenmuseum Den Haag. Het doel was om antwoord te vinden op de vraag: “Wat was er eerst? De illustratie of het verhaal?”

Illustraties in kinderboeken zijn vaak de eerste kennismaking met beeldende kunst. Het Kinderboekenmuseum hangt vol met spannende, ontroerende en grappige illustraties. Tijdens het bezoek kropen de leerlingen in de huid van de illustrator en gingen na welk fragment uit een tekst er in beeld gevangen is. Heeft de illustrator dit letterlijk gedaan of juist gebruikgemaakt van zijn fantasie? Hoe werken schrijver en illustrator samen? Is er eerst tekst en volgt daarbij een illustratie of andersom?

De leerlingen stapten zelf in de rol van illustrator door tekenopdrachten uit te voeren en het bedenken hun eigen verhalen bij illustraties.