Donderdag 31 augustus en vrijdag 1 september stond onze school voor leerlingen van T1A en T2A opnieuw in het teken van Hogwarts Lyceum. Voor het dertiende achtereenvolgende jaar hebben deze leerlingen zich met veel plezier beziggehouden met activiteiten die gelinkt konden worden aan Hogwarts, de school van Harry Potter. Doel van deze twee dagen is dat de leerlingen uit de tweede klas leerlingen uit de eerste klas begeleiden bij hun introductie in het tweetalig onderwijs (TTO). Vanzelfsprekend was Engels de voertaal tijdens deze twee dagen.

Woensdagmiddag hebben de leerlingen van T2A zich ingespannen om de Octogoon om te bouwen tot een prachtige ‘dining hall’ waar alle gemeenschappelijke activiteiten plaatsvonden. Op de eerste ochtend werden de nieuwe eerstejaars TTO met behulp van de ‘sorting hat’ ingedeeld in één van de vier huizen die op Hogwarts zijn te vinden: Gryffindor, Ravenclaw, Hufflepuff en Slytherin.

In plaats van de normale lessen stond een viertal workshops op het programma waarvan dit jaar twee nieuwe. Leerlingen met allerlei verschillende talenten kwamen wel ergens aan bod: de sportminded leerlingen konden zich o.l.v. professor Peters uitleven bij quidditch (zwerkbal). Professor Pullens probeerde met haar leerlingen enkele geheimen van de natuur te ontraadselen. By Magic World moesten de leerlingen in opdracht van professor Gobbles een route bedenken die Harry Potter en zijn vrienden hadden kunnen nemen. Bij professor Farheather kregen de leerlingen de opdracht een familiewapen te ontwerpen en toe te lichten waarom zij juist voor een aantal voorwerpen en/of eigenschappen hadden gekozen. Modieuze leerlingen konden hun creatieve talent kwijt bij de Fashion Contest.

Tijdens het hele Hogwarts-spektakel werden de leerlingen begeleid door hun ‘professors’ die zich -zoals altijd- weer sprookjesachtig vermomd hadden, dit jaar opnieuw gestoken in de prachtige kostuums gemaakt door mevrouw Simone Telder.

Hogwarts stond dit jaar voor het eerst onder leiding van professor Vanderpond, die zich met verve van zijn taak kweet. Vrijdagmiddag gingen de leerlingen enthousiast naar huis na gehoord te hebben dat Hufflepuff zich dit jaar het beste House had getoond. Nog niet eerder was er sprake van zo’n close finish: Hufflepuff won met 1484 punten, op de hielen gezeten door Ravenclaw met 1466 punten. Ook het verschil tussen Gryffindor en Slytherin was minimaal: 1295 om 1292 punten. Het is professor Fowler en de leerlingen van Hufflepuff van harte gegund!

Voor mooie foto’s (zoals altijd gemaakt door Dennis Vos) zie de fotosite van de school.