Op woensdag 24 mei vond de Gymnasiumdag plaats voor de brugklassers met het vak Antieke Cultuur.

In de ochtend bezochten zij de stad Woerden, die in de Romeinse tijd Laurium heette. Daar leerden zij van alles over de Romeinse schepen, die daar zijn opgegraven uit de Rijn. Vervolgens maakten zij een vaartochtje door de stad op een reconstructie van precies zo’n schip.

Terug op school keken ze een film over gladiatorengevechten en kwam de ‘echte’ Romein Cordvs Corbvlo op bezoek. Aan de hand van allerlei Romeinse spulletjes vertelde hij van alles over het dagelijks leven van de Romeinen. Zo gebruikten de Romeinen geen toiletpapier, maar een spons op een stok, die zij met elkaar deelden op een openbaar meerpersoonstoilet, waar ze de dagelijkse nieuwtjes uitwisselden! Bij Romilia, de vrouw van Cordvs, kookten de leerlingen tenslotte vier Romeinse gerechten uit een kookboek van wel 2000 jaar oud. Het was een leuke dag!