Ook dit jaar doen leerlingen van Hofstad Lyceum weer mee aan het Erasmus Science Programme. Op woensdag 27 oktober zijn acht enthousiaste V3/G3/T3 leerlingen bij de Erasmus universiteit in Rotterdam geweest voor de startcolleges. De komende maanden gaan ze zich buigen over het thema: ons brein en de vrije wil.

In dit thema worden de hersenen belicht vanuit neurowetenschappen, psychologie en filosofie. Drie wetenschappers nemen de leerlingen mee naar hun kennis over onze hersenen, ons gedrag en wanneer we vinden dat we iets uit vrije wil doen. De hersenen zijn het meest mysterieuze en het meest bepalende stukje van ons lichaam. Elke beweging, gedachte en emotie wordt aangestuurd door het brein. In hoeverre kan creativiteit worden voorspeld? Wat ligt er al vast als we worden geboren? Zijn we wel zo vrij als we denken?

De leerlingen gaan onder begeleiding van professoren en studenten aan de slag met een eigen onderzoek.