Voor leerlingen uit HV, V4 en V5 met aardrijkskunde in hun pakket stond vrijdag 18 mei in het teken van Rotterdam. Aan de hand van diverse voorbeelden in deze stad bestudeerden zij een aantal belangrijke vraagstukken voor onze toekomst.

Docenten en geografenduo Bas & Bas waren super enthousiast over deze ‘buitenles’. Zij konden eindelijk laten zien én ervaren wat de kern van de moderne aardrijkskunde is: het analyseren en verklaren van (sociaal-)ruimtelijke processen, met als doel om onze samenleving zo prettig mogelijk leefbaar te houden of maken.

Eerst werd het waterplein Bethemplein bezocht. Een creatieve manier om wateroverlast bij extreme buien in de stad te voorkomen. Na de enorme wateroverlast afgelopen week in de steden in het noorden en oosten van ons land kon het niet actueler.

Vervolgens toog het gezelschap naar Katendrecht. Tijdens de lunchpauze maakten onze leerlingen meteen kennis met de ‘verhipping’ van Katendrecht in de Fenix Food Factory, een oude bedrijfshal waarin een hip foodcourt is ontstaan. Een goede manier om het bruggetje te slaan naar de gentrificatie van deze wijk. De huizen worden opgeknapt door nieuwe inwoners met hogere inkomens en er komen luxere voorzieningen in de wijk.

De discussie over de vraag of dit een wenselijke ontwikkeling is, is levendig. Onbetaalbare huren en een kop koffie voor drie euro… dat kunnen de oorspronkelijke bewoners niet opbrengen. Waar moeten zij heen? Docent Bas Gubbels: “Heerlijk als je de leerlingen daar al wandelend met elkaar over hoort discussiëren! Dát is leren in optima forma. Dat is genieten!”