Vanwege Cito’s maatschappelijke betrokkenheid en ondersteuning van het onderwijs, werd er onlangs een actie uitgeschreven voor vo-scholen. Bij de inzet voor vluchtelingenkinderen, konden ze zich op basis van bepaalde voorwaarden inschrijven voor de actie. Paul Mattens, decaan en examensecretaris van het Hofstad Lyceum in Den Haag, zag de actie voorbij komen. Hij twijfelde geen moment en schreef zich in om mee te dingen naar de waardecheque van 1.450 euro ten behoeve van het onderwijs van de kinderen.

Naast het Hofstad Lyceum in Den Haag ligt een voormalig klooster waar 84 Oekraïense vluchtelingen waaronder 30 kinderen een tijdelijk onderkomen hebben gevonden. Dit klooster is met veel inzet van het team in een week tijd omgetoverd tot een tijdelijke verblijfplaats en leslocatie voor de vluchtelingen uit de Oekraïne. Het Hofstad Lyceum is nauw betrokken bij de opvang: leerlingen maakten schilderijen om de gangen van het voormalige klooster op te fleuren, (oud)-docenten helpen met het geven van les en door de goede contacten van de school met de buurt en stad kunnen ze in allerlei spullen voorzien. Een goede en inspirerende samenwerking!

Paul: “We waren behoorlijk overdonderd toen we hoorden een cheque in ontvangst te mogen nemen en zijn erg dankbaar voor dit mooie bedrag en dat we deze kinderen kunnen helpen. Naast de basisbenodigdheden, kunnen we ze van dit bedrag nu zelfs een extraatje aanbieden en ze bijvoorbeeld verrassen met een leuk leesboek voor Sinterklaas.”

Als maatschappelijk betrokken organisatie, kijkend naar de wereld om ons heen waarin op dit moment honderdduizenden leerlingen noodgedwongen een veilig onderkomen zoeken en hopen op een plekje binnen een gastvrije school, speelt meer dan eens het zo belangrijke thema van gelijke kansen voor iedereen. Daarom doneerde Cito € 50,- bij iedere KLT-bestelling in mei en juni van licenties voor schooljaar 2022-2023. Het opgehaalde bedrag verdelen we onder 5 scholen die Oekraïense leerlingen opvangen. Een notaris bepaalde naar welke scholen het bedrag wordt overgemaakt. Zo gaat het geld rechtstreeks naar scholen die het goed kunnen gebruiken.