Gisteren was de jaarlijkse gymnasiumdag voor de twee 1e klassen Gymnasium.
’s Ochtends gaf oud-leerling Govert een workshop Romeinse schilden maken. Toen alle leerlingen hun eigen schild hadden gemaakt, werd er enthousiast geoefend met het maken van Romeinse gevechtsformaties, zoals de Testudo (schildpad).

Tussen de middag werd een (bijna) Romeinse lunch geserveerd en daarna konden de leerlingen kennis maken met een echte Romeinse centurio, Cordvs Corbvlo. Hij liet de leerlingen zijn Romeinse wapens zien, maar ook heel veel andere spullen uit de oude Romeinse tijd en daarbij vertelde hij van alles over de Romeinen.

Vervolgens gingen de leerlingen onder leiding van Romilia Corbvlo, zijn vrouw, Romeinse hapjes maken, naar recepten uit de kookboeken van de Romeinse kok en lekkerbek Apicius. Daarna mochten de gerechten natuurlijk ook geproefd worden!