WIJ ZIJN een interconfessionele school voor havo, vwo en gymnasium

met daarnaast een afdeling voor tweetalig onderwijs (TTO)

Een week om in te lijsten

 

Braunschweig141Hartverscheurend was het afscheid op het station Den Haag Centraal, waar de Nederlandse leerlingen hun Duitse partners uitgeleide deden. Links en rechts vloeiden de tranen en dat niet alleen bij de meiden. Het was de ontlading na een geweldige week die de leerlingen van de IGS Franzsches Feld uit Braunschweig en derdeklassers van het Hofstad Lyceum samen beleefd hebben.
De 11e editie van het uitwisselingsproject is er een geweest, om in te lijsten. Na het eerdere bezoek aan Braunschweig in oktober konden onze leerlingen maar moeilijk wachten tot mei, om hun partners ditmaal in Den Haag te ontvangen.
In de week gebeurde veel: er werd elke dag samen hard gewerkt aan het thema Anne Frank und Toleranz, we bezochten het Anne Frank- Huis in Amsterdam. Er was een cursus zelfverdediging en een foto-opdracht in Scheveningen, de gasten leerden Den Haag middels een puzzelopdracht kennen, een rondvaart door de Amsterdamse grachten, er werd samen gegeten en er was een spetterende feestavond met lekker eten en geweldige optredens. Ook de ouders die de Duitse leerlingen zo gastvrij onthaald hebben, waren met veel plezier hiervan getuige.
De afsluitende presentaties van de diverse groepen waren van hoog niveau. Alle leerlingen hadden zich ook gebogen over thema’s als vooroordelen en intolerantie in onze huidige tijd. Uit eigen waarneming en ervaring, zoals bleek uit het persoonlijke verhaal van Riad uit Braunschweig die vertelde hoe hij - oorspronkelijk afkomstig uit Kosovo - zich niet altijd even welkom voelde in zijn nieuwe vaderland.
Samen leren, samen ontdekken en samen lachen: de Nederlandse en Duitse leerlingen hebben de grens tussen twee landen even gelaten voor wat hij is.

Inmiddels is het uitwisselingsproject Anne Frank und Toleranz door het Duitsland Instituut Amsterdam en het Europees Platform bestempeld als voorbeeldproject voor internationalisering. Het project is opgenomen in een door het Europees Platform uitgebrachte brochure “Good Practices onderwijssamenwerking Nederland –Duitsland.” In de  publicatie worden tien voorbeeldprojecten uit het onderwijs van internationale samenwerking tussen beide landen beschreven (“allemaal echte paradepaardjes voor internationalisering” volgens het DIA en het EP), compleet met materiaal, werkbladen voor leerlingen, dagprogramma’s en  praktische informatie. Het doel is dat docenten van andere scholen inspiratie op kunnen doen voor hun eigen internationale projecten maar ook gewoon het gepubliceerde materiaal kunnen gebruiken, zodat het wiel niet telkens opnieuw uitgevonden hoeft te worden.

 

 

 

 
hofstad_lyceum_0
hofstad_lyceum_8
hofstad_lyceum_1
hofstad_lyceum_4
hofstad_lyceum_3
hofstad_lyceum_5
hofstad_lyceum_6